Zeker beginnende sporters hebben snel last van stijve spieren na sporten. Dit komt omdat de spieren minder gewend zijn aan de bewegingen. Of aan de intensiteit daarvan. Maar ook geoefende sporters kunnen last hebben van gevoelige spieren na het sporten.

Lat van stijve spieren na het sporten

Waardoor stijve spieren?

Stijve spieren na sporten kun je nooit volledig voorkomen. Het is een teken dat het lichaam aan het herstellen is van inspanning. Het gevoel treedt met name op als je een beweging
maakt die je normaal gesproken niet vaak doet: spieren zijn bijvoorbeeld gewend aan een duursport als hardlopen, en niet aan het korte sprint- en draaiwerk van squashen.

Intensief sporten

Maar stijve spieren treden ook op wanneer je zwaarder of langer sport dan gebruikelijk. Door de intensieve beweging zijn er kleine scheurtjes in het spierweefsel ontstaan, waarvan het lichaam moet herstellen en nieuwe spiervezels aanmaakt. Het resultaat: een dag of enkele dagen na het sporten voelen de spieren gevoelig of stijf aan.

Stijve spieren tijdens het sporten, verzuren na hevige inspanning

Stijve spieren tijdens sporten

Spieren kunnen ook stijf worden tijdens het sporten, de zogeheten verzuring. Dit heeft te maken met melkzuur. Tijdens inspanning wordt er meer melkzuur aangemaakt dan het lichaam kan afvoeren. De afvalstoffen hopen zich op in de spieren. Hoe beter de spieren getraind zijn, hoe meer ze ‘aankunnen’ en hoe later de verzuring optreedt.

Stijve spieren na sporten verminderen

Om de spieren weer soepel te maken, is een goede doorbloeding belangrijk. Blijf bijvoorbeeld rustig bewegen en drink voldoende. Dat zorgt ervoor dat afvalstoffen beter en sneller worden afgevoerd. Smeer voor het sporten bijvoorbeeld ook met warmtemiddelen voor soepele spieren.

Smeer tijdens het sporten of daarna bij klachten met koelmiddelen om de gevoeligheid te verminderen. En na intensieve inspanning werkt de Axanova activ-lijn verzachtend én herstelbevorderend.